FAQ

Här har vi samlat svar på vanliga frågor som rör våra korvar och hur det funkar att handla korv från oss.

Våra korvar

Varifrån kommer recepten? 

Vi jobbar fram varje recept själva, ofta efter flera omgångar provkorvar. Inspirationen tar vi ofta från världens alla hörn eller i smakerna i vårt närområde. 

Innehåller korvarna nitrit? 

Alla våra färskkorvar är nitritfria. Det finns delade meningar angående nitritets vara eller icke-vara. Studier pekar dock på att det finns en koppling mellan nitrit och cancer och spädbarn skall undvika nitrit helt och hållet. Mot den bakgrunden har vi valt att inte använda nitrit där vi inte tycker att den fyller någon funktion. 

Hur påverkar avsaknaden av nitrit era korvar?

Nitrit fyller två funktioner i charkuterier. Dels så förhindrar den oxidering av produkterna vilket är anledningen till att de flesta korvarna i butik är ljusrosa. Därför blir våra korvar gammelrosa innan tillagning och något gråare vid upphettning. Nitrit förhindrar även tillväxten av clostridium botulinum som är en riktigt farlig bakterie. Precis som alla skadliga bakterier vill vi inte ha dem i våra korvar och därför har vi rigorösa processer och rutiner gällande renlighet, färskt kött och hantering. 

Jobbar Frankly med någon märkning eller certifiering? 

Det korta svaret är "nej". Vi jobbar med duktiga djuruppfödare och underleverantörer som har valt olika vägar gällande märkning och certifiering. Grisköttet från Nibble är certifierat enligt "Svenskt Sigill" medan nötköttet från Gröna Gårdar är Krav och EU-ekologiskt. 99% av våra kryddor är hela ekologiska kryddor. Vi har valt att göra en egen bedömning och är därmed trygga i att vårt mathantverk inte skapar onödiga avtryck gällande klimat och undermålig djurvälfärd. 

Beställningar

När kommer min beställning? 

Har du valt hemleverans så sker detta sista torsdagen varje månad. Leveransen kommer mellan 17.00 och 21.00 men ett mer specifikt tidsfönster anges samma dag. 

Vad händer om jag inte kan ta emot beställningen?

Har beställningen skickats ut så kan vi inte ta tillbaka den. Har du angett portkod eller om det finns möjlighet att lämna utanför dörren så kan vår transportör göra det. Varorna behöver dock tas om hand och hamna i kyl eller frys så snart som möjligt. Vi kan ha möjlighet att styra om leveransen till annan adress om vi får kännedom om detta dagen innan. 

Hur skickar ni korv på posten? 

Korv är en färskvara och en kylvara vilket ställer höga krav på transporten. Vi har en logistikpartner som levererar alla våra beställningar med kylbil hela vägen hem till dörren. 

Kan jag prenumerera på er korvar? 

I dagsläget kan du inte ha korv på abonnemang men vi utvärderar frågan löpande. Vill du inte missa beställningsdatum och leveranser så råder vi dig att gå med i vår Korvklubb "Frankly Sausage Club". Där får du produktnyheter, påminnelser och trevliga erbjudanden ca 1 gång i månaden. 

Övriga frågor

Jag driver en restaurang och vill ha korv på menyn, kan jag köpa från er? 

Självklart kan du det! Vi har ett standardsortiment som alltid är tillgängligt. Vi har också möjlighet att göra specialbeställningar om du vill har något unikt på menyn.